Rynek usług logistycznych w obliczu kryzysu z krajami WNP

Strona główna / Logistyka kontraktowa / Rynek usług logistycznych w obliczu kryzysu z krajami WNP

Rynek Polski usług logistycznych w logistyce kontraktowej w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie, dzięki wzrostowi wymiany handlowej, globalizacji działalności wielu przedsiębiorstw, rozwojowi e-commerce, a także korzystnemu położeniu geopolitycznemu Polski. Według danych GUS, w Polsce w logistyce pracuje prawie 3 miliony osób, a wartość polskiego rynku e-commerce wyniosła w 2021 roku 92 mld złotych.
Jednak rynek Polski usług logistycznych w logistyce kontraktowej napotyka również na wiele wyzwań i zagrożeń, zwłaszcza w obliczu kryzysu z krajami WNP, czyli Wspólnoty Niepodległych Państw, która obejmuje m.in. Rosję, Ukrainę, Białoruś, Kazachstan i inne kraje byłego ZSRR. Kryzys ten ma swoje źródło w konflikcie na Ukrainie, który wybuchł w 2014 roku i trwa do dziś, a także w napiętych relacjach między Rosją a Zachodem, które nasiliły się po aneksji Krymu przez Rosję i wprowadzeniu sankcji gospodarczych przez Unię Europejską i Stany Zjednoczone. Kryzys ten wpływa negatywnie na sytuację gospodarczą i polityczną w regionie, a także na bezpieczeństwo i stabilność w Europie.

Kryzys z krajami WNP ma bezpośredni wpływ na rynek Polski usług logistycznych w logistyce kontraktowej, ponieważ:

– Zmniejsza się popyt na usługi logistyczne związane z eksportem i importem towarów między Polską a krajami WNP, które są ważnymi partnerami handlowymi Polski. Według danych GUS, w 2020 roku wartość eksportu Polski do krajów WNP wyniosła 17,8 mld złotych, a wartość importu z tych krajów wyniosła 24,9 mld złotych. W porównaniu z 2013 rokiem, wartość eksportu spadła o 18,5%, a wartość importu spadła o 36,7%. Spadek obrotów handlowych oznacza mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe, magazynowe, celne i inne, które świadczą firmy logistyczne.

– Zwiększa się ryzyko utrudnień i zakłóceń w realizacji usług logistycznych związanych z przepływem towarów przez terytorium krajów WNP, które są często tranzytowe dla Polski i innych krajów UE. Ryzyko to wynika z niestabilnej sytuacji politycznej i wojskowej w regionie, która może prowadzić do zamknięcia granic, wprowadzenia ograniczeń, opóźnień, kontroli, podwyżek cen i innych problemów. Ryzyko to dotyczy zwłaszcza transportu drogowego i kolejowego, który stanowi większość przewozów między Polską a krajami WNP. Ryzyko to wymaga od firm logistycznych większej elastyczności, planowania, monitorowania i zarządzania łańcuchem dostaw, a także zabezpieczenia się przed ewentualnymi stratami i roszczeniami.

– Zmienia się struktura i kierunki przepływu towarów między Polską a krajami WNP, co wymaga od firm logistycznych dostosowania się do nowych potrzeb i oczekiwań klientów. Zmiana ta wynika z faktu, że kryzys z krajami WNP wpływa na zmianę popytu i podaży na rynkach, co skutkuje zmianą asortymentu i wartości towarów wymienianych między Polską a krajami WNP. Na przykład, w 2020 roku największą wartość eksportu Polski do krajów WNP miały maszyny i urządzenia (4,7 mld złotych), a największą wartość importu z tych krajów miały surowce mineralne (9,8 mld złotych). W porównaniu z 2013 rokiem, wartość eksportu maszyn i urządzeń spadła o 25,5%, a wartość importu surowców mineralnych spadła o 51,4%. Zmiana ta oznacza, że firmy logistyczne muszą być przygotowane na obsługę różnych rodzajów towarów, o różnym stopniu skomplikowania, wymagających różnych warunków transportu, magazynowania i obsługi.

Podsumowanie
Rynek Polski usług logistycznych w logistyce kontraktowej jest rynkiem rozwijającym się i perspektywicznym, ale jednocześnie narażonym na wiele wyzwań i zagrożeń, zwłaszcza w obliczu kryzysu z krajami WNP. Kryzys ten wpływa na zmniejszenie popytu na usługi logistyczne, zwiększenie ryzyka utrudnień i zakłóceń w realizacji usług logistycznych, a także na zmianę struktury i kierunków przepływu towarów między Polską a krajami WNP. Firmy logistyczne muszą więc być elastyczne, innowacyjne i dostosowywać się do zmieniających się warunków i potrzeb rynku, a także zabezpieczać się przed ewentualnymi stratami i roszczeniami. Tylko w ten sposób mogą utrzymać i zwiększyć swoją konkurencyjność i rentowność na rynku Polski usług logistycznych w logistyce kontraktowej.